Közel három évtizede indult újra a református oktatás Karcagon
A Tiszántúli Református Egyházkerület közgyűlésének 2024. október 12-i ülésén vette át az Egyházkerületi Pedagógiai Díjat Földváriné Simon Ilona Anna, a Karcagi Nagykun Református Általános Iskola és Talentum Óvoda főigazgatója. Az intézmény működéséről és szakmai pályájáról kérdeztük a szakembert.
Közel három évtizede vezeti a Karcagi Nagykun Református Általános Iskolát. Ha visszatekint, hogy látja ezt az időszakot?
Hamarosan születésnapot ünneplünk. Ünnepeljük a Karcagi Nagykun Református Általános Iskola újraindulásának 30. évfordulóját. Nem kis meghatottsággal készülünk az ősi Alma-Mater falai között erre a napra. Az Úr 1996-ban „csodadolgot mívelt.” Mert nem csoda-e, hogy Karcag város vezetése akarta, hogy a régi református Fiúiskola ismét egyházi fenntartásba kerüljön? Vajon nem csoda-e, hogy már jóval az épület átadása előtt tantestülete volt az akkor még papíron létező iskolának? Bizony csodálatos dolgok ezek.
Milyenek voltak az intézmény és a református oktatás lehetőségei 1996-ban, és milyenek most? Honnan hova jutott el az intézmény ez idő alatt?
Az iskola már az újrainduláskor – egyedül a városban - rendelkezett informatika szaktanteremmel, nyelvi laborral. A tárgyi, a személyi feltételek megléte, a családias és szeretetteljes légkör nagyon vonzó volt a szülők számára. A kezdeti 133 fő mára már 450 főre emelkedett. A fenntartó testület újabb telephellyel bővítette az iskolát. Új, hat tantermes iskola és gyülekezeti ház építése fejeződött be 2005-ben. Ezt követően a fenntartó 2013-ben visszavásárolta a régi Református Lányiskola 8 tantermes épületét. Mára már 24 korszerű, digitális eszközökkel felszerelt, tágas tanterem, valamint előadók, szaktantermek várják a diákokat.
A református oktatás lehetőségei kezdetektől fogva adottak voltak, hiszen Karcag lakosságának túlnyomó többsége református. A város egyike azon magyar településeknek, ahol a reformáció csodája végbement. Évszázadok óta iskolánk a Régi Scola - Új Iskola kiváltképp fontos missziója az, hogy hordozza egy nép, egy nemzet sorsát azért, hogy keserves, igen szoros, gyakran nehéz körülmények között, legyenek e nép szellemi-lelki pajzsai, Isten óvó szeretetének hathatós eszközei.
Kérem, mutassa be röviden a Karcagi Nagykun Református Általános Iskolát és az intézményben zajló pedagógiai munkát.
Közel 30 év alatt megerősödött az iskola és szakmailag kiválóan működő, elismert intézménnyé nőtte ki magát. A beiskolázás évről évre sikeres. A kompetencia és egyéb mérési eredmények, nemzetközi és országos versenyeredmények azt igazolják, hogy színvonalas oktatás folyik az iskolában, ahol a nevelésben kiemelt figyelmet kap a református szellemiség. A hagyományos oktatás mellett képzési palettánk szerint, emelt szinten oktatjuk az angol nyelvet és a digitális kultúrát. Szívesen választják a szülők alsóban a SAKKPALOTA Képességfejlesztő Programot, valamint 8 szakkör közül választhatnak a diákok. Eredményes a REFI TV működése. Jól felszerelt stúdióval, moziszobával rendelkezünk.
Hogy áll az intézmény a humánerőforrás frontján? Gyakran hallani az oktatási rendszer kapcsán a pedagógushiányról.
Tantestületünk létszáma hosszú évek óta stabil. A szakos ellátottságunk 100 százalékos. Az alulról építkezésnek köszönhetően sikerült a szakoknak megfelelő kollégákat meghívni a város iskoláiból, akiknek emberi magatartása, református elkötelezettsége, szaktudása példaértékű. Az évek alatt tudatosan kialakított szervezeti kultúra magába foglalja a fenntartó, a vezetés és a munkatársak által kialakított és elfogadott értékrendet, normát, magatartásformát, tudást alapul véve a ránk hagyott református örökséget.
Számos elismerés, kitüntető cím fémjelzi az intézményben zajló munkát. Melyeket emelné ki ezek közül?
Szakmai munkánk elismeréseként 2014 óta „Örökös Ökoiskolaként” működünk. 2016-ban az intézmény Kiválóan Akkreditált Tehetségpont lett, majd 2019-ben – egy újabb minősítésnek köszönhetően – ismét elnyertük ezt a rangos elismerést. 2016-ban a Tehetséggondozó munkánk eredményeként iskolánk bekerült az Európai Tehetségpont Hálózatba. 2018 novemberében intézményünk megkapta az Innovációs és Technológiai Minisztérium által adományozott Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola Címet. Kiemelt partneriskolája vagyunk a MTA-SZTE Képességfejlődést Vizsgáló Kutatócsoportjának, majd elnyertük a Református Pedagógiai Intézet Bázisiskolája Címet. Most adtuk be pályázatunkat a Családbarát Köznevelési Intézmény Díjra.
Három évvel ezelőtt, 2021-ben indult el az intézményhez tartozó Talentum Óvoda. Mit érdemes tudni az intézményről?
Nagyon innovatív a fenntartó, a vezetőség és a pedagógusok. A múlt építkezése után szépen alakult az intézmény jelene. A fenntartó testületnek köszönhetően bekerültünk az Országos Óvoda Programba, így intézményünk tagóvodával bővült. 2021-ben az óvoda 3 csoporttal indult, majd minden nevelési évben egy-egy csoporttal bővült. Ma 6 csoporttal működik a Talentum Tagóvoda. Minden csoport élén 2 óvodapedagógus végzi a gondozási, nevelési feladatokat, nagy szakmai tudással és igyekezettel. Foglalkoztatunk hitoktatót, logopédust. A kötelező tevékenységformák mellett választják a szülők a SAKKJÁTSZÓTÉR Képességfejlesztő Programot, a robotika, gyerek angol, az úszás, angol nyelv, a néptánc, a mesés gyerekjóga, vagy a Bozsik foci foglalkozásokat.
Fürkészve a jövőt, milyen terveik, céljaik vannak?
Van tennivalónk bőven. A fenntartó testület nemcsak intézményünket működteti Karcagon, hanem református gimnáziumot, valamint református technikumot is. Az intézményekben folyó eredményes szakmai munkát szakértőként és presbiterként is segítem. Csodaként élem meg, hogy munkám során a fenntartó testület mindenben támogatott, de támogattak a közvetlen és a közvetett munkatársak, valamint a családom is. Köszönöm munkájukat, hiszen ez csapatmunka volt. Vezetőként fontosnak tartom az óvoda és az iskolaegység további fejlesztését, bővítését. A kitűzött nevelési és oktatási célok elérése érdekében intézményünknek továbbra is az a feladata, hogy imádsággal, igényes nevelő-oktató munkával, a magyar református iskolák hagyományainak, a keresztyén közösség nevelőerejének, a legfejlettebb tudományos és digitális eszközöknek, valamint a családokkal és a gyülekezettel kiépített gyümölcsöző kapcsolatnak a felhasználásával a lehető legtöbbet tegye meg azért, hogy minden növendéke fel tudja mutatni azokat a képességeket, amelyeket csak ő maga kapott a Teremtőjétől.
Mit jelent az Ön számára a pedagógiai munka? Miért ezt a pályát választotta?
„Meg vagyok győződve a tanítóknak arról a kivételes képességéről, amely megkülönbözteti őket minden mástól. Ez a kisgyermek határtalan szeretete. Csak egy hatalom visz a növendékek lelkébe, az Isteni szeretet hatalma” - írja Németh László református pedagógus. A választott és a napi munkában megélt idézet már önmaga kifejezi annak a feladatnak a nagyságát, felelősségét, amelyre református pedagógusként vállalkoztam. Ezért lettem pedagógus. Megtanítani valakit arra, amit nem tud. Tanítóként kezdtem pedagógus munkámat, de tanítottam főiskolán is bölcsész szakos egyetemi diplomával. Pedagógiai-iskolaelemző, fejlesztő szakon végeztem az egyetemen, majd szakértői, mentori, tehetséggondozói és közoktatásvezetői szakvizsgákat szereztem. Jártas vagyok a neveléstudományban. Kutató, fejlesztő munkám a gyermekközpontú pedagógiára, a tehetségnevelés módszertanára irányul. 2000-tól vezető szaktanácsadója voltam a Református Pedagógiai Intézetnek, majd pedagógiai szakértőként segítettem és segítem az újraindult és már működő református intézmények munkáját.
Szerző: Ujvári László