Rendszerüzenet
2012. június 25.

Hídépítő összetartozás

A szeretet és a hűség – ez lehetne a jelmondata a Kárpát-medencei Református Általános Iskolák találkozójának, amelyet június 22-e és 24-e között Kunhegyesen, Kunmadarason és Tiszafüreden tartottak. Első alkalommal hívták ugyanis a tapasztalatcserére is lehetőséget nyújtó, kapcsolatépítő szakmai találkozóra a Kárpát-medencei református általános iskolák képviselőit, akik közül mintegy százan vettek részt a háromnapos, háromhelyszínes összejövetelen.

Az első világháború előtt 1800 református iskola működött Magyarország területén, most viszont mindössze 68 általános iskolát működtetnek a reformátusok itthon, tizenkettőt pedig a szomszédos országokban. Ennek fényében különös jelentőséggel bír az, hogy nagyszabású és hagyományteremtőnek szánt református intézményi találkozót rendeztek. A nyitó istentiszteletet az Alföld katedrálisának is nevezett kunhegyesi református templomban tartották meg. Bölcskei Gusztáv püspök, a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnöke igehirdetésében hangsúlyozta, a református iskolák nem táblacserétől válnak reformátussá, hanem a növendékek és tanítóik szívében lakozó szeretettől és hűségtől. Az összetartozás pedig nem jelszó, hanem a tettekben is megnyilvánuló közösség megélése.

A Kárpát-medencei Református Általános Iskolák 1. Találkozóját közösen szervezte meg három intézmény: a kunhegyesi, a kunmadarasi és a tiszafüredi református általános iskola. Ez utóbbi igazgatója, Ozsváth János, ötletgazda elmondta, az Országos Református Tanáregyesület korábbi nagyenyedi találkozóján fogalmazódott meg, hogy szükség lenne egy ilyen kötetlen tapasztalatcserére, hiszen a középiskolai tanároknak van hasonló lehetőségük, a református általános iskolák pedagógusainak viszont nincs. A program célja, hogy hidat építsen, határon innen és túl, az általános iskolai oktatók között – hangsúlyozta az igazgató. A kezdeményezéshez már első alkalommal több mint 30 iskola csatlakozott. Az egyik társszervező település, Kunhegyes református lelkipásztora, Nagy Kálmán örömét fejezte ki, hogy megmutathatták a Kárpát-medence minden szegletéből ide sereglett pedagógusoknak a Közép-Tisza-vidék szépségeit, értékeit. A lelkipásztor hozzátette, a kunhegyesi közösség példát is mutat arra, hogyan tud egy elhatározott gyülekezet támogatni, felépíteni egy református iskolát, hiszen ők tíz éve indultak el a nulláról, ma pedig már a környező településekről is hozzájuk járnak hittanra a gyerekek.

A Felvidéken hét református intézmény működik, ebből öt általános iskola és kettő gimnázium – mondta el a találkozón Édes Enikő, a Szlovákiai Református Keresztyén Egyház közoktatási tanácsosa. A szakember, aki az Alistáli Református Egyházi Alapiskola igazgatója is egyben, azt emelte ki, hogy nagyon különböző helyzetűek az intézményeik, van, amely magyar közegben, de katolikus többségben próbál helytállni, van, amely a magyar-szlovák nyelvhatáron tölt be egyfajta végvár-szerepet, és egyszerre kell őriznie a reformátusság és a magyarság értékeit. A felvidéki magyarságnak ugyan kis létszámúak az iskolái – tette hozzá a közoktatási tanácsos –, de nagyon fontos céljuk, hogy hitében és magyarságában erős fiatalságot neveljenek ki.

Tolnay István, a Királyhágómelléki Református Egyházkerület tanügyi tanácsosa arról számolt be, hogy egyfajta irigységgel szemlélik az anyaország református iskoláit, mivel Romániában a törvények eddig csak egyházi középiskolákat, felsőoktatási intézményeket engedtek meg, és csak a legutóbbi időszakban teszik lehetővé az egyházi fenntartású általános iskolák működését. A szakember ezért is jött örömmel erre a találkozóra, hiszen szerinte itt a határon túli intézmények pedagógusai valóban értékes tapasztalatokról hallhatnak.

Szöveg: Ungvári Judit
Fotó: Barcza János